Wydziałowy System Zapewnienia Jakości Kształcenia

Wydziałowy System Zapewnienia Jakości Kształcenia

1. Informacje ogólne

Cele:

  • podniesienie rangi pracy dydaktycznej
  • zapewnienie wysokiego poziomu kadry nauczającej i jej rozwoju
  • nowoczesność programów kształcenia i ich dostosowanie do potrzeb i wymagań rynku pracy
  • przestrzeganie wymagań Polskich Ram Kwalifikacji dla danego kierunku i poziomu studiów
  • wprowadzenie mechanizmów kontrolnych zapewniających wysoką jakość kształcenia.

System ma charakter samooceny, obejmuje procedury wewnętrzne i uwzględnia następujące obszary działania:

  • strukturę studiów
  • plany studiów
  • programy kształcenia
  • kadrę nauczającą
  • administracyjną obsługę studentów
  • warunki odbywania zajęć dydaktycznych
  • ocenę działania Systemu.

2. Skład osobowy Wydziałowej Komisji ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia WE PCZ

  • dr hab. inż. Sławomir Gryś, prof. uczelni – Przewodniczący
  • dr hab. inż. Paweł Jabłoński, prof. uczelni
  • dr hab. inż. Mariusz Najgebauer, prof. uczelni
  • dr hab. inż. Tomasz Kulej, prof. uczelni
  • dr hab. inż. Stanisław Chudzik, prof. uczelni
  • dr inż. Piotr Szeląg
  • Konrad Stępień - przedstawiciel Samorządu Studenckiego
  • mgr inż. Maria Sępek – przedstawiciel doktorantów

3. Dokumenty

4. Wyniki badań ankietowych i hospitacji

kryteriaoceny.jpg

 

Tabela 1. Wyniki studenckiej ankiety dotyczącej realizacji procesu dydaktycznego za rok akademicki 2022/2023

Lp.

Oceniany obszar

Ocena średnia

2022/2023

Ocena średnia

2021/2022

1

Przed rozpoczęciem zajęć zostały przedstawione informacje dotyczące organizacji zajęć (frekwencja, tematyka zajęć, zasady zaliczenia przedmiotu, źródła informacji, terminy konsultacji i możliwości kontaktu z prowadzącym)

4,89

4,82

2

Realizacja zajęć umożliwiała pozytywne przejście weryfikacji zdobytej wiedzy i osiągniętych umiejętności

4,84

4,76

3

Zajęcia odbywały się zgodnie z obowiązującym planem

4,91

4,89

4

Wystawiane oceny były obiektywne, odzwierciedlały treści programowe związane z tematyką zajęć, a zasady oceniania były znane i jednakowe dla wszystkich studentów

4,87

4,83

5

Kultura osobista prowadzącego zajęcia i jego postawa wobec studentów stwarzała warunki sprzyjające uczeniu się

4,87

4,85

6

Prowadzący zajęcia stworzył możliwość wymiany poglądów oraz zadawania pytań na tematy dotyczące zagadnień i problemów związanych z tematyką zajęć

4,87

4,50

Średnia ocena realizacji procesu dydaktycznego

4,87

4,78

Liczba ankiet w stosunku do liczby studentów: 119 %.
Liczba ocenionych pracowników: 58

 

Tabela 2. Wyniki oceny całego toku studiów odbytych w Politechnice Częstochowskiej za rok akademicki 2022/2023

L.p.

Oceniana kwestia

Ocena średnia

2022/2023

Ocena średnia

2021/2022

 

2

Ocena atrakcyjności oferty edukacyjnej PCz w zakresie:

4,54

4,44

 

2a

możliwość pozyskania odpowiedniej pracy

4,55

4,46

 

2b

pozyskania kwalifikacji/umiejętności zawodowych

4,52

4,48

 

2c

indywidualnego rozwoju/kariery zawodowej

4,55

4,39

 

3

Ocena jakości kształcenia w zakresie:

4,47

4,32

 

3a

zdobycia teoretycznej wiedzy podczas studiów

4,57

4,53

 

3b

atrakcyjnych programów nauczania

4,45

4,37

 

3c

umiejętności praktycznych wyniesionych ze studiów

4,37

4,26

 

3d

programu praktyk studenckich

4,67

4,25

 

3e

poziomu trudności zajęć dydaktycznych

4,33

4,28

 

3f

zajęć/szkoleń przygotowujących do poruszania się po rynku pracy

4,37

4,20

 

3g

uzyskania kompetencji zawodowych i społecznych wymaganych przez rynek pracy

4,49

4,31

 

3h

poziomu wymagań stawianych przez kadrę dydaktyczną

4,51

4,39

 

4

Ocena działalności Uczelni w zakresie:

4,55

4,06

 

4a

możliwości działania w kołach naukowych, organizacjach studenckich, sekcjach sportowych

4,63

4,27

 

4b

zagospodarowania czasu wolnego studentów

4,44

4,14

 

4c

organizacji seminariów, konferencji, spotkań z ludźmi biznesu

4,63

4,11

 

4d

organizacji targów pracy i spotkań z pracodawcami

4,60

4,00

 

4e

działalności Biura Karier

4,43

3,92

 

5

Ocena organizacji Uczelni w zakresie:

4,63

4,38

 

5a

funkcjonowania dziekanatu

4,71

4,45

 

5b

dostępności i jakości zbiorów bibliotecznych

4,60

4,45

 

5c

planowania zajęć

4,36

3,92

 

5d

konsultacji i kontaktów w wykładowcami

4,62

4,55

 

5e

oferty stypendialnej Uczelni

4,65

4,35

 

5f

pomocy osobom niepełnosprawnym

4,87

4,54

 

6

Ocena bazy, infrastruktury oraz usług oferowanych przez Uczelnię w zakresie:

4,44

4,26

 

6a

baza dydaktyczna (wyposażenie sal, auli, pracowni, laboratoriów)

4,52

4,29

 

6b

ofert uczelnianych punktów gastronomicznych

4,38

4,49

 

6c

oferta uczelnianych sklepów i punktów kserograficznych

4,20

4,10

 

6d

oferta kulturalna (np. DKF)

4,52

4,15

 

6e

możliwość zakwaterowania w domu studenckim

4,56

4,26

 

7

W jakim stopniu jest Pan(i) zadowolony(a) z faktu ukończenia:

4,64

4,60

 

7a

Politechniki Częstochowskiej

4,57

4,59

 

7b

Wydziału

4,64

4,63

 

7c

Kierunku

4,64

4,58

 

Średnia ocena całego toku studiów

4,53

4,30

 

Liczba ankiet: 41
Liczba ankiet w stosunku do liczby studentów: 25 %

 

Tabela 3. Wyniki oceny pracy dziekanatu na Wydziale Elektrycznym Politechniki Częstochowskiej za rok akademicki 2022/2023

L.p.

Pytania dotyczące pracy dziekanatu

Ocena średnia

2022/2023

Ocena średnia 2021/2022

1

Czy godziny pracy dziekanatów są odpowiednie?

4,25

4,25

2

Czy pracownicy Dziekanatu przestrzegają godzin urzędowania (punktualność otwierania)?

4,82

4,69

3

Czy pracownicy dziekanatu udzielają informacji w sposób miły i taktowny?

4,88

4,83

4

Czy uzyskujesz potrzebne (pełne i wiarygodne) informacje w dziekanacie?

4,87

4,80

5

Czy uważasz, że dziekanaty są przyjazne studentom?

4,79

4,76

6

Czy uważasz, że praca dziekanatu uległa poprawie w ciągu ostatniego roku?

4,57

4,00

Średnia ocena pracy dziekanatu

4,70

4,67

Liczba ankiet: 59
Liczba ankiet w stosunku do liczby studentów: 10 %

 

Tabela 4. Wyniki oceny zajęć (hospitacji pracowników) za rok akademicki 2022/2023

Lp.

Oceniany obszar

Ocena średnia

2022/2023

Ocena średnia

2021/2022

 

1

Zgodność treści zajęć z sylabusem do przedmiotu.

4,96

4,97

 

2

Tematyka hospitowanych zajęć odpowiada przyjętym efektom uczenia się na zajęciach.

4,89

4,81

 

3

Stopień przygotowania hospitowanego do zajęć.

4,97

4,97

 

4

Dobór narzędzi dydaktycznych.

4,69

4,53

 

5

Terminowość prowadzenia zajęć.

4,69

4,96

 

6

Możliwości nawiązania przez studentów kontaktu z hospitowanym (tak/nie)

5,00

4,77

 

Średnia ocena realizacji wyników hospitacji

4,94

4,92

 

 

Copyright © Politechnika Częstochowska. Wszystkie prawa zastrzeżone.

Logo Politechnika Częstochowska uczelnią dostępnąPolitechnika Częstochowska uczelnią dostępną.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Logo Fundusze EuropejskieFlaga PolskiLogo Narodowego Centrum Badań i RozwojuFlage Unii Europejskiej

Cenimy sobie zaufanie użytkowników i szanujemy ich prywatność. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników.  W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Więcej o plikach cookies i o ochronie Twojej prywatności przeczytasz w Informacje o cookies

Zapisano